Umberto Ecos roman "Begravningsplatsen i Prag" har kommit ut på svenska. I Babel berättade han om den centrala roll som "Sions Vises protokoll" spelar i boken. Så nu har jag läst både detta beryktade antisemitiska "dokument" och satt mig in i de olika åsikterna om dess ursprung.
Det tycks vara lite oklart vem som författat "Protokollet", men antagligen är den skriven på uppdrag av den tsarens hemliga polis, och med flera olika förlagor som grund. Idémässigt känner man igen tankar från Hobbes, Machiavelli och Dostojevskij.
Att inse att skriften inte är skriven av en grupp judiska lärde, som konspirerar för världsherravälde, förstår man om man läser den det minsta kritiskt. Judarna skulle under århundraden i hemlighet styrt frimurarna och orsakat Franska Revolutionen, men också styrt liberaler, demokrater, socialister, kommunister och anarkister...
Men vad vill dessa judiska konspiratörer uppnå egentligen? Det beskrivs faktiskt utförligt, och det handlar inte alls om någon progressiv vision. Liberalerna och kommunisterna utnyttjas för att lösa upp samhället så att en despotisk, världsomfattande stat kan införa. Programmet liknar väldigt mycket de politiska målen hos de rörelser som propagerat för denna skrift, tsarismen, nazismen och även de auktoritära arabiska polisstaterna!
Om man skalade bort antisemitismen från "Sions Vises Protokoll", så skulle den antagligen kunna fungera som ett politiskt program för hela den extrema högern än idag. Ett stort aber är att högergrupper behöver en konkret syndabock att rikta missnöjet mot. Därför behövs uppdaterade konspiratoriska manifest som Breiviks idag med nya syndabockar.
Anhängare av äktheten hos "Protokollet" har pekat på dess profetior. Följande citat mitt under EU:s grekiska eurokris skulle kunna vara ett exempel på en av dessa kusliga "förutsägelser":
"Every kind of loan proves infirmity in the State and a want
of understanding of the rights of the State. Loans hang like a
sword of Damocles over the heads of rulers, who, instead of
taking from their subjects by a temporary tax, come begging with
oustretched palm of our bankers. Foreign loans are leeches which
there is no possibility of removing from the body of the State
until they fall off of themselves or the State flings them off.
But the goy States do not tear them off; they go on in persisting
in putting more on to themselves so that they must inevitably
perish, drained by voluntary blood-letting." (goy = icke-judisk)
Förklaringen till träffsäkerheten i denna beskrivning är förstås att finanskapitalismen inte var någon ny företeelse ens vid förra sekelskiftet när "Protokollen" skrevs. I följande citat föreslås ett system för "räntefria pengar", som skulle kunna vara hämtat från någon nutida blogg, och som alltså inte automatiskt behöver vara progressivt.
"Stagnation of money will not be allowed by us and therefore
there will be no State-interest bearing paper, except a one-percent
series, so that there will be no payment of interest to
leeches that suck all the strength out of the State. The right to
issue interest-bearing paper will be given exclusively to
industrial companies who will find no difficulty in paying
interest out of profits, whereas the State does not make interest
on borrowed money like these companies, for the State borrows to
spend and not to use in operations.
Industrial papers will be bought also by the government
which from being as now a payer of tribute by loan operations
will be transformed into a lender of money at a profit. This
measure will stop the stagnation of money, parasitic profits and
idleness, all of which were useful for us among the goyim so long
as they were independent but are not desirable under our rule."
Har för mig att en nidskrift mot Napoleon III:s välde i Frankrike brukar pekas ut som förebild till "protokollet". Napoleon III:s regim har pekats ut som föregångare till 1900-talsfascismen av Jan Myrdal.
SvaraRaderaWikipedia säger "Source material for the forgery consisted of an 1864 novel by the French political satirist Maurice Joly entitled Dialogue aux enfers entre Machiavel et Montesquieu or Dialogue in Hell Between Machiavelli and Montesquieu, and a chapter from an 1868 book of fiction entitled "Biarritz" by the antisemitic German novelist Hermann Goedsche, which had been translated into Russian in 1872."
SvaraRaderaJag läste en på nätet som hyllar dokumentet, och som svarade att Joly och Goedsche båda var judar som konverterat! Som om det har något med saken att göra, att "Protokollet" inte kan komma från första sionistkongressen i Basel år 1897, under Theodor Herzls ledarskap.
I'm gone to convey my little brother, that he should also visit this web site on regular basis to obtain updated from hottest reports.
SvaraRaderamy blog - cranio sacral therapy
Also see my web page - massage spa